Haber

Hatay Doğa Koruma Derneği Başkanı Abdullah Öğünç: “Hatay Havalimanı’nın mevcut yerine yeniden yapılmasını doğru bulmuyoruz, burası Amik Gölü olarak yeniden yapıldı…

HatayDoğa Koruma Derneği Başkanı Abdullah Öğünç, 6 Şubat’ta meydana gelen depremler sonucu kullanılamaz hale gelen parkın, Hatay Havaalanı “Havaalanının inşa edildiği alüvyon zeminde deprem olmasa da zamanla çökmeler devam ediyor. Meydana gelen ve gelebilecek depremler, çökme ve sıvılaşmanın ivmesini artırabilecek niteliktedir. Yıkıldığı iddia edilen Amik Gölü kurutulur, kış aylarında su toplayarak varlığını sürdürmeye çalışır.” “Mevcut yere havalimanı yapılmasını doğru bulmuyoruz ve onaylamıyoruz. Mevcut yerin başka amaçlarla kullanılmasına karşıyız ve buranın ekosisteme ve çevreye daha faydalı olacağına inanıyoruz. Amik Gölü olarak” dedi.

Hatay Doğa Koruma Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Öğünç, 6 Şubat depreminin etkisiyle yıkılan Hatay Havalimanı’nın aynı yerde yeniden inşa edilme girişimine tepki gösterdi. Öğünç dün konuyla ilgili yaptığı yazılı açıklamada şunları söyledi:

“6 Şubat 2023 saat 04.17’de Kahramanmaraş merkezli meydana gelen depremden olumsuz etkilenen ve uçuş pistinde çökmeler meydana gelen Hatay Havalimanı kullanılamaz hale geldi. AntakyaDefne, Samandağ, Kırıkhan, Hassa, Belen ve İskenderun felaketin yakıcı ve hayati boyutuyla mücadele ederken, ne yazık ki havalimanının kullanılamaması ilk yardım, arama kurtarma ekipleri ve ekipmanların bölgeye ulaşmasını önemli ölçüde geciktirdi.

“HATAY HAVALİMANI’NIN MEVCUT KONUMU, HAVALİMANI’NIN EKOLOJİK VE ÇEVRESEL ETKİLERİ AÇISINDAN UYGUN DEĞİLDİR”

Hatay HavaalanıJeomorfolojik olarak Antakya-Kahramanmaraş grabeni veya çöküntü çukuru olarak tanımlanan bölgede yer alan ve 1950’li yıllardan bu yana kurutulmaya çalışılan Amik Gölü’nün en derin kesiminde 2007 yılında inşa edilmiştir. Hatay HavaalanıHavalimanının mevcut konumu, havalimanının ekolojik ve çevresel etkileri, kurulduğu yerin litolojik ve tektonik özellikleri, hidrolojik havza özellikleri, mikroklimatik özellikleri ve yetiştirilen tarım ürünlerinin sağlığı açısından uygun değildir.

“HAVALİMANI’NIN KURULDUĞU ALÜVYAL ZEMİNDE DEPREM OLMADAN BİLE ÇÖKMELER ZAMANLA DEVAM EDİYOR.”

Havaalanının inşa edildiği alüvyon zemin, deprem olmasa bile zamanla çökmeye devam ediyor. Bunun kanıtı var. Meydana gelen veya gelebilecek depremler, çökme ve sıvılaşmanın hızlanmasını artırabilecek niteliktedir. Kuruduğu iddia edilen Amik Gölü, kış aylarında yeniden su toplayarak varlığını sürdürmeye çalışıyor. Hemen her kış oluşan göl, bazı yıllarda yağışların artmasıyla birlikte daha geniş bir alana yayılıyor. Buna bağlı olarak selin boyutu ve yarattığı aksilikler de artıyor. 2012 ve 2019 kış aylarında su baskını seviyelerinin artması, havalimanının kullanımını olumsuz etkilemiş, limana giden otoyol ve yakın çevresi günlerce sular altında kalmıştı.

“GÖLÜN YENİLENMESİ VE SULARININ TAŞMASI, HAVALİMANINA YAPILAN YATIRIMLARIN REVİZYONUNU GEREKTİRİR VE MALİYETİ SÜREKLİ ARTIRIR.”

Gölün yeniden oluşması ve sularının taşması, havalimanına yapılan yatırımların revizyonunu gerektirmekte ve maliyetini her zaman artırmaktadır. Lübnan dağlarından kaynaklanan Asi Nehri havzasında yer alan Amik Gölü ve Amik ovası, bölgede su kontrolü açısından büyük değer taşıyan jeomorfolojik birimdir. Hatta Suriye’de 6 Şubat depreminde çöken barajın suları Amik Ovası tabanına yayılarak Antakya ve Samandağ’ı ikinci bir felaketten korumuş oldu. Göçmen kuşların göç yolu üzerinde bulunan havalimanının mevcut konumu, kuşların etkisiyle uçaklarda oluşabilecek riskleri artırıyor.

“HATAY HAVALİMANI AMİK OVASI’NIN BİRİNCİ DERECE ÜRETKEN TARIM ALANLARINA ÇOK YAKIN KONUMDA”

Hatay Havalimanı, yaz aylarında (Nisan-Ekim ayları arasında) Güneybatı-Kuzeydoğu yönlü kuvvetli rüzgarların etkisi altında kalan ovada rüzgarın en kuvvetli estiği ve türbülans oluşumlarının yoğun olduğu mevkilerden birinde yer almaktadır. Bu durum uçağın iniş ve kalkışı sırasında paniğe neden olmakta ve uçuş konforunu önemli ölçüde olumsuz etkilemektedir. Bugüne kadar herhangi bir kazanın yaşanmamış olması değerli bir servet olarak değerlendirilmelidir. Kış aylarında saha, özellikle sabah ve akşam saatlerinde yoğun sis nedeniyle uçmayı zorlaştıran mikroklimatik koşullara sahiptir. Kurutulmakta olan gölün aynası (göl tabanı) üzerine kurulan Hatay Havalimanı, Amik ovasının birinci derece verimli tarım alanlarına oldukça yakın konumda yer alıyor. Havalimanından iniş ve kalkış yapan uçaklar, lojistik destek ve havalimanına ulaşım yoğunluğu gibi etkilerle çevre ve tarım alanları üzerinde de baskı oluşturuyor.

“HATAY HAVALİMANI’NIN MEVCUT YERİNDE YENİDEN İNŞA EDİLMESİNİ DOĞRU BULMUYORUZ, BU YÜZÜNÜN AMİK GÖLÜ OLARAK YENİDEN İNŞA EDİLMESİNİN EKOSİSTEM VE ÇEVREYE DAHA FAZLA FAYDALI OLACAĞINA İNANIYORUZ”

Günümüzde vazgeçilmez olan hava ulaşımına elbette Hatay ilinin de ihtiyacı var. Ancak havalimanı üretiminin yeniden gündeme geldiği bu günlerde yukarıda belirttiğimiz ve daha da artırılabilecek sebeplerden dolayı biz bunu doğru bulmuyor ve mevcut yere havalimanı yapılmasına onay vermiyoruz. . Mevcut yerin başka amaçlarla kullanılmasına karşıyız ve buranın yine Amik Gölü olarak ekosisteme ve çevreye daha faydalı olacağına inanıyoruz. Havalimanı üretimine yönelik alternatif tekliflerimizi de yetkili kurumlarla paylaştık. Bu alanlarda gerekli incelemelerin alanında uzman kişiler tarafından yapılmasının ve Hatay’ın, yetkili kurumların iş birliğiyle her türlü doğa koşulunda faaliyet gösterecek uygun yeni bir havalimanına kavuşturulmasının mümkün olduğuna inanıyoruz.”

Kaynak: ANKA / Yeni

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu